”Vi vill att alla ska känna sig välkomna här” – CISK – THEME2
Detta är information från CISK

”Vi vill att alla ska känna sig välkomna här”

Han började som mekaniker på Speedy Bilservice redan 1991, blev delägare sju år senare och driver i dag tre uppskattade verkstäder i den över hela Sverige hyllade kedjan.
Så Peter Norlin vet verkligen vad han pratar om när han säger:
– Jag vet hur det ser ut på vissa bilverkstäder, att man nästan får be om ursäkt för att komma dit. Hos oss är det tvärtom. Oavsett vilken Speedy Bilservice man besöker så blir man välkomnad, lyssnad på och får raka och ärliga besked.

Han var själv en mekanikerlärling när han en gång började i branschen för 30 år sedan. Peter Norlin fick då, som 19-åring, arbete på en Speedy Bilservice-verkstad i Högdalen i Stockholm och lika snabbt fick han lära sig om de prioriteringar som gällde.

Att vara en duktig mekaniker var självklart, och att vara en ödmjuk, sympatisk och trevlig yrkesman var precis lika viktigt.

Vilket det, förstås, är på Speedy Bilservice även i dag.

– Det är väldigt viktigt att ha skickliga mekaniker, och det är lika viktigt att de är trevliga människor. Att de kan prata med människor, lyssna, förklara bra. Kundrelationerna på en verkstad är väldigt viktiga och vi vill att alla människor verkligen ska känna sig välkomna här, säger Peter Norlin.

Vad behöver du hjälp med?
Här bokar du tid hos din närmaste Speedy-verkstad

42 verkstäder över hela landet

I dag driver han tre olika Speedy-verkstäder i den nästan omåttligt populära kedjan och han vet förstås varför de är så genuint uppskattade. För vilken Speedy Bilservice man än besöker i Sverige – kedjan har hela 42 verkstäder från Limhamn i söder till Boden i norr – så möts man av samma positivitet, kunskap, ödmjukhet och raka och snabba rör.

– Vi är verkligen väldigt kundorienterade. Vi känner igen människor och samma personer som står i vår kundmottagning utför sedan arbetena. Vi vet vilka människorna är och vad de har för bil och det gör att vi verkligen har en bra relation och kan klippa en massa led direkt. Och känner vi inte igen någon så är vi måna om att väldigt snabbt skapa en bra relation, säger Peter Norlin. 

Hur gör man det?
– Det är viktigt att känna sig välkomnad och vi har en bra relation med nästan alla kunder. Pratar med dem, lyssnar på dem, vet hur de känner, tänker och varför. Och träffar man en ny kund måste man lyssna och bygga en bra relation direkt. Dialogen är vår riktigt starka bit, för är man inte mekaniker själv vill man få saker tydligt förklarade för sig.

Nyfiken på Speedy Bilservice?
Testa oss på länken nedan!

Ett otroligt kundbetyg

Den professionella skickligheten och den ödmjuka lyhördheten har uppenbarligen resultat. För alla verkstäder som tillhör Speedy Bilservice över hela Sverige har väldigt höga betyg på den oberoende jämförelsesajten Reco, och så genomgående goda omdömen är förstås ett tydligt bevis på att Speedy gör väldigt mycket bra, var man än är.

Snittbetyget för hela kedjan är nämligen väldigt fina 4,7 – och det i en bransch som annars ofta möts av misstro.

Ett rent av unikt högt resultat.

– Det ska inte vara besvärligt att lämna in en bil och man ska inte behöva be om ursäkt för att be om hjälp. Hos Speedy Bilservice får man alltid klara besked. Ta en kaffe medan vi kollar på bilen klockan tio, och halv elva kan vi berätta vad som behöver göras. Behöver vi behålla bilen eller inte, behöver vi skicka en offert till kunden eller inte? Enkelheten och trovärdigheten är viktigast, säger Peter Norlin och fortsätter:

– Och blir något någon gång fel, för det händer förstås, så åtgärdar vi omedelbart felet och kompenserar kunden. Det är en självklarhet för oss.

Här finns Speedy Bilservice

Hallands län: Falkenberg
Jönköpings län: Jönköping
Norrbottens län: Boden, Piteå
Skåne län: Helsingborg, Katrinelund, Limhamn, Lund, Malmö, Åhus
Stockholms län: Arninge, Fruängen, Haninge, Huddinge, Högdalen, Jakobsberg, Kungsängen, Nacka, Nynäshamn, Smista Allé, Solna, Södermalm, Södertälje, Tyresö, Täby, Vasastan, Vällingby, Väsby, Östermalm
Södermanlands län: Eskilstuna
Västmanlands län: Västerås
Västernorrlands län: Sundsvall
Västra Götalands län: Högsbo, Lindome, Mölndal, Partille, Skövde, Tagene, Vänersborg
Örebro län: Örebro
Östergötlands län: Linköping, Mjölby.

Alltid tre års garanti

Flexibilitet, ansvar och trygghet är som sagt Speedy Bilservice tre ledord och det är också ord som verkligen genomsyrar alla verkstäder. Alla ska hålla samma höga klass, alla ska vara lika tydliga, alla ska lyssna lika bra.

Så vilken filial man än har nära så kan man titta in oanmäld, välkomnas med en kaffe och prata med någon på uppstuds. Behövs någonting sedan åtgärdas så får man dessutom alltid tre års garanti på både montering och delar.

Sveriges nöjdaste kunder och alltid tre års garanti
Boka tid hos din närmaste Speedy-verkstad här!

Ansvar och trygghet, som sagt.

– Oavsett vilken verkstad man besöker ska bemötandet vara trevligt och kunnandet stort. Som mekaniker måste man räkna med att en bilägare inte kan något om bilar, så det är vår uppgift att vara tydliga om allt. Säg att dina bromsar strular ­– det här måste du göra och det här borde du göra. Nu kanske det kostar tre papp att fixa men kör du på dem en månad till kommer det kosta fem papp för då är bromsskivorna förstörda, säger Peter Norlin.

”Det ska vara trevligt”

Han lyfter på armarna, pratar med hela kroppen.

– Och då förklarar vi det. Man får inte skrämmas, så man måste vara smidig och pedagogisk när man pratar. Förklara situationen och ge kunden möjlighet att besluta själv. I den finaste av världar har man en bil som fungerar helt bekymmersfritt, men om något händer ska det inte vara jobbigt att besöka verkstaden, det ska vara trevligt. Och var man än är i Sverige så är det också trevligt att besöka Speedy Bilservice.

Så är det faktiskt. Från Limhamn i söder till Boden i norr – och överallt samma flexibilitet, ansvar och trygghet hos Speedy.

Testa Sveriges bästa bilverkstad du också!
Här kan du skicka din bokningsförfrågan